رکورد ۲۰ ساله آمار نجات یافتگان ناشی از غرق شدگی در دریای خزر شکست

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران گفت: دولت سیزدهم با افزایش ناجیان غریق و پرداخت به‌موقع حقوق آنان با متولی قرار دادن جمعیت هلال احمر رکورد ۲۰ ساله نجات یافتگان ناشی از غرق شدگی در دریای خزر را شکست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روح الله سلگی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران بیان داشت: در راستای سیاستی که استاندار مازندران برای ساماندهی دریا انجام داد سه مسئله مورد تاکید قرار گرفت.

وی توسعه زساخت، توجه به مسائل فرهنگی ساحل و کاهش غریق در سواحل مازندارن را از جمله سه محوری برشمرد که دستاوردهای ارزشمندی در این بخش ها حاصل شد.

این مقام با بیان این که، قبل از آغاز طرح دریا ۲ جلسه اثر گذار استانداران شمالی با مدیران ارشد و وزیر کشور داشتند که سیاست گذاری های کلان در این حوزه مشخص شد، ادامه داد: برای نخستین بار هلال احمر متولی نجات غریق در ساحل مازندران انتخاب شد که بیش از یک هزار ناجی غریق ماموریت خدمت رسانی به مسافران را انجام دادند.

سلگی در ادامه این را هم گفت که از خردادماه زمان (غیر رسمی) آغاز طرح دریا تاکنون یک هزار و ۱۰۰ غرق شده حتمی را نجات دادند که بعضی از آنها احیا شده و به زندگی بازگشتند.

وی اضافه کرد: این آمار نجات یافته و کاهش فوتی ها در ۲۰ سال گذشته بی سابقه بوده است.

رکورد ۲۰ ساله آمار نجات یافتگان ناشی از غرق شدگی در دریای خزر شکست

معاون استاندار مازندران بیان کرد: در این استان سالی ۲۰۰ غرق شده در دریا داشتیم اما با توجه به افزایش گردشگر و آزاد سازی سواحل توانستیم خدمات مطلوب تری به شهروندان ارائه کنیم.

وی گفت که ۳۰ طرح دریا در سوال مازندران فعالیت می کند که تا اواخر مهر ماه خدمت رسانی به مسافران و گردشگران ادامه دارد.

سرمایه گذاری پنج ساله بخش خصوصی در سواحل

سلگی در ادامه اظهار داشت: در جلسه ای که با حضور وزیر کشور برگزار شده بود این اجازه داده شد که برای توسعه زیرساخت سواحل، سرمایه گذاری پنج ساله توسط بخش خصوصی انجام شود.

وی افزود: تعداد زیادی از سرمایه گذاران مشخص و برخی از آنها هم کار خود را آغاز کرده بودند که در سال آینده این سرمایه گذاری به خوبی خود را نشان خواهد داد.
بیشتر بخوانید

این ۹۴۴ نفر؛ زندگی دوباره در قلب خزر
نیروی‌های امدادی مازندران به صف شدند/ «ساحل آرام و شناگاه امن» در انتظار گردشگران
«خزر» حالا زیبا شد!
ورود دانش بنیان‌ها به دریای مازندران/ ساحل هوشمند در انتظار گردشگران
واگذاری طرح سالم‌سازی سواحل مازندران
مازندران تعطیلات عید قربان را بدون فوتی غرق شدگی سپری کرد

مردم پای کار مسائل فرهنگی

معاون استاندار مازندران همچنین بیان کرد: برای حفظ هنجارهای اسلامی و فرهنگی در سواحل مازندران، مردم پای کار هستند و حضور آنها و انجام کارهای فرهنگی بسیار اثر بخش بوده است.

وی ادامه داد: برگزاری همایش های مختلف فرهنگی در سراسر ساحل مازندران بخاطر صیانت از سرحداد فرهنگی استان تشکیل شد.

سلگی گفت که برای نخستین بار اعتبارات فرهنگی هم در نظر گرفته شد که همه این عوامل زمینه رضایتمندی مردم را فراهم کرد.

وی اظهار داشت: ۳۶۰ همیار خانم پلیس هم در کنار ظرفیت های مختلف مردمی ساماندهی فرهنگی سواحل مازندران را رصد کردند تا عده کمی از هنجارشکنان ذائقه مسافران و گردشگران را تلخ نکنند.

به گزارش ایرنا، در سالهای قبل اخبار حوادث مازندران در تابستان همواره حول محور غرق شدن و فوت افراد در دریا بود و به اذعان کارشناسان، ‌مسوولان امر و حتی مردم ساکن در این استان روزهای فوتی بر اثر این حادثه کم نبودو هر روز خبری مبنی بر فوت فرد یا افراد بر اثر غرق شدن در دریا مخابره می شد. موضوعی که کابوس مسافران در مازندران به شمار می رفت و بسیاری در این سالها گرفتار جریان شکافنده دریای خزر شدند و جان خود را از دست دادند.

سابقه ایجاد ساحل امن برای شنای مسافران در مازندران به اوایل دهه ۹۰ بر می گردد به طوریکه طرح سالم‌سازی دریا از سال ۱۳۹۱ با هدف کاهش تلفات ناشی از غرق شدن هنگام شنا و همچنین ارایه خدمات تجمیعی گردشگری و نظارت‌های اجتماعی در ۶۰ نقطه از سواحل مازندرانی دریای خزر به اجرا درآمد و هرساله این طرح از خردادماه شروع می شود و تا پایان تابستان ادامه دارد.

مازندران دارای ۱۵ شهرستان ساحلی است که در این میان شهرستان‌های محمود آباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی دارای ۱۶ طرح، بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا، از شاخص‌ترین شهرستان های مرکزی استان در اجرای این طرح محسوب می شوند.

رکورد ۲۰ ساله آمار نجات یافتگان ناشی از غرق شدگی در دریای خزر شکست

تابستان امسال شرایط ایمن سازی سواحل دریا در مازندران به شکل و شمایل دیگری درآمده است و اکنون می بینیم برنامه ریزی هایِ تابستان امن در این نقاط اثر خود را گذاشته است. ابلاغ و معرفی استاندار مازندران مبنی بر انتخاب جمعیت هلال احمر به عنوان مسول پیشگیری از کاهش غریق در دریای خزر را می توان سرآغاز برنامه ریزی ها در این زمینه عنوان کرد. پیش از این و در سالهای قبل مسوولیت این کمیته برعهده اداره کل ورزش و جوانان بود که با تصمیم و نگاه تخصصی استاندار این مهم به هلال احمر به عنوان نهاد تخصصی در حوزه امداد و نجات سپرده شده است.

همسو با این ابلاغیه و دیگر تصمیمات مسوولان ارشد مازندران برای کاهش میزان غریق در دریای خزر گامهای بعدی برداشته شد و از جمله این اقدام به صف شدن ناجیان غریق زودتر از موعد مقرر اجرای طرح سالمسازی دریا است. به طوریکه طی سالهای اخیر ناجیان غریق از اول تیرماه در سواحل دریا مستقر می شدند اما این زمان به یک ماه زودتر تغییر کرد و ۶۰۰ ناجی غریق از اول خرداد ماه در سواحل مستقر شدند.

هیات نجات غریق مازندران با حمایت استانداری مازندران و فدراسیون غواصی و نجات غریق طرحی را با نام ساحل امن به سرانجام رسانده که به عنوان یکی از جدیدترین شیوه‌های پایش ساحل و دریا به کار گرفته شود. این طرح که به پیشنهاد هیات نجات غریق و توسط دانشگاه مازندران تهیه شده، تاکنون در کشور مورد استفاده قرار نگرفته و به همین دلیل مازندران را به استان پیشتاز در استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطی برای پایش تصویری شناگاه‌ها و نجات افراد در معرض غرق شدن تبدیل کرده است.

برای اجرای طرح ساحل هوشمند یک مرکز هوشمند کنترل مرکزی در بابلسر ایجاد شده و مچ‌بندهای هوشمند و مجهزی که در اختیار منجیان غریق قرار می‌گیرد متصل باشد و پایش تصویری سواحل سراسر مازندران و ارتباط مستقیم منجیان با مرکز مانیتورینگ در هنگام نجات غریق به طور رسمی آغاز شود.

تمام این بسترسازی ها برای ایجاد ساحل امن و عاری از غرق شدن و فوت افراد در مازندران انجام شد و بنا به گفته رییس هیات نجات غریق و غواصی مازندران این اقدامات توانسته است اثرات پربار و چشمگیری داشته باشد./منبع ایرنا

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

لینک کوتاه خبر:

https://mehravankhabar.ir/?p=9811

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها
Please assign elementor template to display content
Please assign elementor template to display content

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: